Rosseels, Maria
Sabine verbreekt haar belofte aan God om in een klooster te gaan en trouwt. Vanaf dat moment voltrekt zich een reeks teleurstellingen. ”Dood van een non” beschrijft de wanhopige zoektocht van een mens naar God. Docente Hennie Stelwagen vindt het haar favoriete boek.
De dag is nog lang niet ten einde als de hekken onverbiddelijk op slot gaan. Na zonsondergang mag niemand meer op het Forum Romanum rondwandelen. Rome koestert de restanten van het oude machtscentrum met zijn tempels, zuilen en triomfbogen zorgvuldig. Op plundering door barbaren met digitale camera's zit de stad niet te wachten.
De Vlaamse schrijfster Maria Rosseels, vorige week overleden, werd vooral bekend door haar romans "Dood van een non" en "Ik was een christen". Ze mag de beste vertegenwoordiger van de christelijke literatuur in de twintigste eeuw genoemd worden, de enige die wellicht de geschiedenis zal binnengaan - tenminste, wanneer je de dichtkunst even buiten beschouwing laat. Wie was de vrouw die zo doorleefd de spanning tussen christelijk geloof en hedendaagse wereld wist te beschrijven?
Waartoe zijn wij op deze aarde? In de meeste christelijke romans wordt die vraag snel beantwoord, maar de Vlaamse schrijfster Maria Rosseels maakt zich er minder makkelijk vanaf. In haar boeken vliegt de ondraaglijke spanning de lezer soms naar de keel. Wat is waarheid? Wat is geloof? Toch is er maar één uitweg: volkomen overgave aan God, in het nederige besef dat Zijn genade onbegrijpelijk is.
Maria Rosseels ontdekt hoop voorbij omgevallen zekerheden
Volgens Harry Mulisch zijn er twee soorten schrijvers: de ene soort schrij ft onvergetelijke boeken, de andere onvergetelijke zinnen. De Belgische auteur Maria Rosseels behoort stellig tot de eerste categorie. De vorm van haar romans is steeds dienstbaar aan de grote ideeën die erin centraal staan.