Komrij, Gerrit
"Hercules", zo heet de nieuwste roman van Gerrit Komrij. Ondanks die titel -of, bezien vanuit spotvogel Komrij, derhalve- is de hoofdpersoon van dit boek een antiheld. Over de auteur zelf verscheen onlangs een biografie: "Het fabeldier dat Komrij heet".
Echte dichter kan zonder subcultuur
Wanneer er een nieuwe poëziebloemlezing verschijnt, worden er in christelijk literair Nederland gewoonlijk kreten van afgrijzen geslaakt. Dichter A staat er niet in, van B is maar een gedicht opgenomen, terwijl er van de onchristelijke C maar liefst drie gedichten opgenomen zijn, gedichten die bovendien beslist onderdoen voor de poëzie van de christelijke A en B! Toen Gerrit Komrij dit voorjaar een "zeer herziene en zeer vermeerderde druk" van zijn bij het grote publiek toonaangevende bloemlezing uitbracht, was het niet anders.
Grondige afkeer van religiositeit
"Inkt. Kapitale stukken", zo heet de omvangrijke bloemlezing uit de essays van Gerrit Komrij die onlangs verscheen. Met de nadruk op omvangrijke: de twee bundels tellen samen ruim 1200 pagina's. Ze bieden een goed overzicht van Komrijs beschouwende werk tot op heden.
Gerrit Komrij's nieuwe roman, "De klopgeest", heeft een achterflaptekst als een belofte: "Amsterdam, eind negentiende eeuw. Het is de tijd van het opkomend socialisme, van een grenzeloos vertrouwen in de toekomst en van een grote belangstelling voor spiritualiteit. De villa's in Zuid schieten als paddestoelen uit de grond, terwijl een paar honderd meter verderop de nauwe stegen en straatjes van de binnenstad krioelen van de hoeren, charlatans en potsenmakers." Wie wil niet een kijkje nemen in deze voorbije wereld?
Bloem als meester van het cliché
Dat Gerrit Komrij een trouw en nauwgezet lezer en bloemlezer is van poëzie, blijkt uit zijn recente bundel met gedichten en commentaren daarop onder de titel "Trou Moet Blycken". In 100 en enige gedichten geeft hij hiermee een dwarsdoorsnede van de Nederlandse poëzie van de twaalfde tot de twintigste eeuw. Na zijn succesvolle "In Liefde Bloeyende" was er opnieuw ruimte voor een boek dat elke liefhebber van gedichten graag ter hand zal nemen.
Veel belezenheid, weinig boodschap
Aan de vele titels die bloemlezer, essayist, romanschrijver en niet te vergeten dichter (des Vaderlands) Gerrit Komrij op zijn naam heeft staan, zijn er onlangs weer twee toegevoegd: de essaybundel "Vreemd pakhuis" en de dichtbundel "Luchtspiegelingen". De vraag is of Komrij veel te zeggen heeft.
Aan de vooravond van de Boekenweek is Nederland in de greep van het religieuze gevoel. Nog nooit is aan enig boekenweekthema zo veel aandacht besteed als het thema "Mijn God" nu krijgt. Schrijvers, uitgevers en media willen niet voor elkaar onderdoen. Ie der moet zijn mening geven over God - het typeert de pretenties van de mens. De drie speciale uitgaven ter gelegenheid van de Boekenweek geven een beeld van de diversiteit aan ideeën.