Vreeland, Susan
Portret van een barokkunstenares
Het zal toch wel niet alleen liggen aan het feit dat ik zelf een vrouw ben, maar ik lees graag portretten van vrouwenlevens. En daar zijn er nogal wat van. "Anna, Hanna en Johanna", "Een volmaakt gebroken hart", "Gestolen gezicht", "Paradiso", "Onbeschaamd", "Ontsluierd" enz. enz. En toch verschijnt er weer een nieuw: Susan Vreelands "De passie van Artemisia".
Een kijkje in de wereld van een blinde vrouw
"Natuurlijk kun je het." Het is een zinnetje dat Jean vaak tegen zichzelf zegt. En meestal redt ze het inderdaad. In de roman "Op de tast" beschrijft Susan Vreeland hoe deze doortastende blinde jonge vrouw zich ontworstelt aan de macht van haar vader, die het niet nodig vindt dat zij zelfstandig dingen onderneemt. Maar ook hoe zij met vallen en opstaan haar blinde man en vier kinderen verzorgt.
Susan Vreeland schrijft roman over de zesendertigste Vermeer
Van Johannes Vermeer zijn slechts vijfendertig schilderijen bekend. Susan Vreeland, afkomstig uit San Diego, creëert in "Meisje in hyacintblauw" het zesendertigste. Uitgeverij Bzztôh geeft het uit om haar 30-jarig bestaan te vieren. In deze roman wordt het schilderij gevolgd vanaf nu tot de tijd van het ontstaan. Je kunt de roman ook achterstevoren lezen: je begint bij Vermeer en eindigt bij de laatste eigenaar. De roman schildert beknopt de levens van de zes eigenaren van het doek en de invloed die het "Meisje in hyacintblauw" daarop heeft gehad.