Steenbeek, Rosita
Rosita Steenbeek schrijft vrijblijvend over Sicilië
Rosita Steenbeek woont afwisselend in Italië en Nederland. Haar debuut ”De laatste vrouw” speelde al in Rome en Sicilië en de titel van haar nieuwste boek ”Siciliaans testament” wijst weer in de richting van de fascinatie van de auteur. Want ze voelt zich thuis in Rome, als ze daar woont, en Italië blijft haar inspireren.
Het ritme van leven, liefde en dood
In "Ballets Russes", de nieuwe roman van Rosita Steenbeek, ziet een Italiaanse student in een bibliotheek rijen boeken staan van Bonaventura, Thomas van Aquino, Augustinus, Anselmus, meister Eckhart en anderen. Hij beseft: "Al die boeken gaan in wezen over de vraag hoe te leven en hoe te sterven." Ook Rosita Steenbeek behandelt die fundamentele kwestie, maar het contact met de genoemde christelijke denkers heeft zij helemaal verloren.
Luther vond in Rome weinig meer dan grootheidswaan. Zwaar gedesillusioneerd keerde hij terug naar de Duitse landen. En toch Rome fascineert. Niet zozeer door de oude man die meent de opvolger van Petrus te zijn. Niet door het wervelende verkeer of de straatjes waar bijna nooit zonlicht op het plaveisel valt. Maar door de geschiedenis van bijna heel de menselijke beschaving die hier voor het oprapen ligt. Elk straatje ligt vol verhalen, laag op laag. Rosita Steenbeek is er thuis. Dat bewijst haar jongste boek "Thuis in Rome".