Yord
Yord
Yord Literatuur
Boekverslag maken? Informatie nodig voor je literatuurdossier? Yord biedt alles wat je wil weten over literatuur. Talloze recensies, informatie over dichters, schrijvers, poëzie en proza. Zoek op auteur of in een van de dossiers.
 
 
 
Zoeken op auteur
 
Dossiers
 
 
 
arrowYord literatuur
Literair lexicon

Literaire teksten

Links

Zoeken
Literatuur inzicht
 

Moderne literatuur in de klas

Vloeken op papier

Misbruik van Gods Naam is in de Nederlandse samenleving geen zeldzaamheid. In de Nederlandse literatuur evenmin. Hoe ga je daar als christelijke lezer mee om? Als je op pagina 15 van je roman een vloek tegenkomt, sla je het boek dan dicht? Maakt het verschil met welk doel je leest? Met die vragen worstelt docent E. Kooijmans evenzeer als zijn leerlingen Erik Willemsen (6-vwo) en Paulien Elshout (4-havo).

Interview met een docent en leerlingen over vloeken in de literatuur

Putten uit een beperkt reservoir

Het blijft een spanningsveld: hoe kunnen middelbare scholen hun leerlingen op een verantwoorde manier kennis laten maken met moderne literatuur? Veel reformatorische en protestants-christelijke scholen gebruiken zorgvuldig samengestelde boekenlijsten waarmee leerlingen aan de slag kunnen. Ruimte voor eigen initiatief van de leerlingen is er wel, maar "helaas moeten we in ons vak herhaaldelijk 'waarschuwingsborden' neerzetten."

Beschouwing over literatuuronderwijs in het reformatorisch voortgezet onderwijs

Koersen naar een kritische houding

"Lezen is kiezen" heette het boek dat de Gomarusscholengemeenschap in Gorinchem jarenlang gebruikte voor het literatuuronderwijs. Het duidt precies aan wat de school met deze lessen beoogde: wie leest, moet keuzes maken, en wie voor zulke keuzes geplaatst wordt, moet wel hebben léren kiezen.

Deel 2 in de serie Begeleide confrontatie in het reformatorisch onderwijs

Een beschermende muur met open luiken

Het probleem is al zo oud als het reformatorisch onderwijs: hoe ver moeten de scholen van eigen signatuur gaan in het voorbereiden van de leerlingen op de sterk geseculariseerde maatschappij waarin ze straks zullen moeten functioneren? Door de invoering van nieuwe vakken in het voortgezet onderwijs is dat dilemma volop actueel.

Deel 1 in de serie Begeleide confrontatie in het reformatorisch onderwijs.

Lezen wat je leuk vindt

Het leesgedrag van leerlingen in het voortgezet onderwijs baart docenten al jaren zorgen. Scholieren lezen niet graag en pakken naarmate ze ouder worden steeds minder vaak een boek. Meer aandacht voor leesplezier moet deze trend tegengaan. "Laat leerlingen zelf kiezen welke boeken ze lezen."

De mist in met alleen een uittreksel

Stapels literatuurboeken lezen. Iedereen die ervoor staat of ooit gestaan heeft, weet dat dat je daar aardig tegen op kunt zien. Zeker als je het maar steeds voor je uit blijft schuiven. Dan kun je zelfs niet meer naar het toilet gaan zonder boek op schoot. Uit onderzoek blijkt dat 60 procent van alle leerlingen die voor een mondeling tentamen over literatuur staan niet alle boeken leest. Er wordt dan ook massaal naar uittreksels gegrepen. Maar is die oplossing wel zo ideaal?

Literair vasten vereist moed

Als je moderne literatuur leest moet de vraag zijn of je er een christelijk gebruik van kunt maken, schrijft drs. Esther Karels-Boonzaaijer. Dat lijkt haar een goede leesregel.

Opiniërend artikel over het lezen van moderne literatuur door christenen

„Niet al te bang voor confrontatie”

„Eigenlijk zit ik bij het verkeerde medium”, lacht Andries Knevel, sinds jaar en dag tv-presentator bij de Evangelische Omroep. „Lezen is voor mij een van de grootste genietingen van het ondermaanse.”

Interview met Andries Knevel.

Nut en zin van de literaire canon

Een spannend verhaal gaat er bij leerlingen altijd in. Zodra de leraar Nederlands de literatuurlijst aan de orde stelt, betrekken de gezichten, terwijl de leerlingen al veel minder boeken hoeven te lezen dan tien jaar geleden. De neerlandicus: "Het gaat tegenwoordig om leesplezier; gevaarlijk. We praten ook niet over wiskundeplezier."

Beschouwing over de zin van canonisering in het literatuuronderwijs