Mar Slingerland, kunstschilder
RD, 22 June 2000
"Mijn drijfveer? Schilderen zit in mijn genen. Ik wil en kan niet anders. Als ik in mijn atelier aan het werk ben, voel ik me pas zinvol." De Dordtse kunstschilder Mar Slingerland (44) rondde in 1978 haar opleiding aan de Rotterdamse kunstacademie af. "Gewoonlijk ben ik met acht schilderijen tegelijk bezig, omdat de vele verflagen die ik over elkaar schilder, moeten drogen. Het is trouwens ook goed om je niet op één werk blind te staren."
RD, 22 June 2000
Menno van der Beek (33) is computerprogrammeur en dichter. Stoeien met woorden deed hij als kind al. "Ik heb altijd een schrijfblokje bij me. Iedere dag schrijf ik minstens twee bladzijden vol met steekwoorden, onder meer over mijn twijfels, grappen, woordspelingen en belijdenissen. Inmiddels heb ik een halve meter kladjes."
RD, 22 June 2000
"Schrijven is een creatief vak. Je maakt nieuwe dingen op basis van verzameld materiaal", zegt Hans Werkman (61). De fulltime auteur en literatuurcriticus onderkent bij zichzelf aanleg en ambitie. Rond zijn dertigste verschijnt zijn eerste kinderboek. Romans en bloemlezingen volgen. Een biografie over J. K. van Eerbeek zit in de pen.
RD, 22 June 2000
Sjaak Kaashoek (38) maakt schilderijen en etsen. Daarin geeft hij zijn kijk op vissen, kerkinterieurs en boeken. "De onderwerpen die ik schilder zijn herkenbaar. Wel voeg ik dingen aan de werkelijkheid toe." De inwoner van Kampen verdient zijn brood me t tekenen en schilderen. "Een onzeker bestaan, maar dat is niet erg. Het maakt me bewust van mijn afhankelijkheid van God. Schilderen is een moeten voor me. Ik voel me er goed bij. Liever een beetje arm als schilder, dan rijk en ontevreden met het bestaan."
RD, 22 June 2000
"Allereerst ben ik christen. In de tweede plaats ben ik pianist". Daniël Wayenberg (70) geeft solorecitals, werkt samen met instrumentalisten en treedt op met gerenommeerde orkesten. Pianospelen vergelijkt de in Frankrijk wonende musicus met ademhalen. "Je vraagt toch ook niet wanneer iemand met ademhalen stopt. Mijn moeder, een Russische violiste, merkte mijn muzikale geheugen en absolute gehoor op en zette me achter de piano. Ik speel sinds mijn vierde en kan me een leven zonder dit instrument niet voorstellen. Toch is dit betrekkelijk. De Enige zonder Wie ik niet kan leven, is de Heere Jezus."
RD, 22 June 2000
Het orgel heeft organist en componist Jan Bonefaas (73) altijd geboeid. Nog altijd geniet hij van het studeren achter de klavieren van 'zijn' Bätz/Witte-orgel in de Grote Kerk van Gorinchem. "Wanneer je concerten geeft, moet je je goed voorbereiden. Daarom zit ik vrijwel dagelijks zo'n drie uur op de orgelbank. Ik wil mijn repertoire bijhouden en mijn blik verruimen. Het is heerlijk om werk van Bach, Mendelssohn, Reger en Vierne te spelen."
Een fluit en een viool van klei
RD, 22 May 2000
Toen Daniël nog maar drie jaar was, namen zijn ouders hem al mee naar klassieke concerten. Mevrouw L. J. van Horssen: "Hij vroeg ons de oren van het hoofd over allerlei muziekinstrumenten. Maar wij zijn niet zo muzikaal en hadden niet overal een antwoord op." Als kleuter maakte Daniël al een fluit en een viool van klei. "Die jongen zit zo vol muziek dat we het alleen maar gestimuleerd hebben toen hij naar het conservatorium wilde."
RD, 30 November -1
Winnie Verbeek (28) studeert handvaardigheid aan de Academie voor Beeldende Vorming in Amsterdam. Eigenlijk is het een lerarenopleiding, maar Winnie noemt het "een verkapte kunstacademie." De school lijkt die visie te delen. "Het opleiden tot kunstenaar staat voorop; pas daarna komt het lesgeven."