Yord
Yord
Yord Literatuur
Boekverslag maken? Informatie nodig voor je literatuurdossier? Yord biedt alles wat je wil weten over literatuur. Talloze recensies, informatie over dichters, schrijvers, poëzie en proza. Zoek op auteur of in een van de dossiers.
 
 
 
Zoeken op auteur
 
Dossiers
 
 
 
arrowYord literatuur
Literair lexicon

Literaire teksten

Links

Zoeken
Literatuur inzicht
 

C. de Leeuw-Zweistra

Redacteur: Albert van Zanten

C. de Leeuw-Zweistra, docente Nederlands aan de Gomarus Scholengemeenschap

Een joodse vader voedt zijn kinderen streng op: veel regels, strikte wetten. Maar als hij sterft, hebben al zijn kinderen het geloof verlaten; de vader heeft het hart van zijn kinderen niet kunnen bereiken. Docente Nederlands Corien de Leeuw-Zweistra leest in ”De verlatene” van Carry van Bruggen een waarschuwing voor reformatorische gezinnen. „Alleen vormen overdragen heeft geen zin.”

Naam: drs. C. de Leeuw-Zweistra (30)
Woonplaats: Leerdam
Functie: Docente Nederlands aan de Gomarus Scholengemeenschap te Gorinchem

Favoriete boek: ”De verlatene” van Carry van Bruggen

Waar gaat ”De verlatene” over?
„Over een streng joods gezin in een klein dorpje. In het begin lijkt de familie heel gelukkig en harmonieus. Maar als de kinderen ouder worden, valt de een na de ander van z’n geloof af. Het verhaal eindigt met de dood van de vader: hij sterft heel eenzaam, verlaten van vrouw en kinderen. De roman gaat dus over het verval van een joodse familie.”

Wanneer voor ’t eerst gelezen?
„Op het vwo, voor m’n lijst. Toen ik studeerde, las ik het boek nog een keer, omdat ik toen een college volgde over antisemitisme in de literatuur. De roman was echt een eyeopener voor me.”

Waarom?
„Ik beschouw het verhaal als een waarschuwing: ik zie een parallel tussen het joodse gezin in dit boek en reformatorische gezinnen. Het geloof van de vader in ”De verlatene” is gebaseerd op uiterlijke regels. Hij heeft geen doorleefd geloof, er zit geen hart in en hij slaagt er niet in om zijn innerlijk te laten zien. Het ene na het andere kind valt dan ook van z’n geloof af. Op zijn sterfbed blijkt dat de vader een leeg testament heeft overgedragen; een cadeautje, maar er zit niets in. Het eerste kind is onverschillig; het tweede kiest heel bewust voor afscheid van de poppenkast; de derde wil de wereld in. Ik zie in deze ontwikkeling een parallel met reformatorische gezinnen. Daarom is het boek een waarschuwing: alleen vormen overdragen heeft geen zin.”

Hoe brengt u dit thema ter sprake in de klas?
„Ik zou leerlingen vragen: met welk lid van het gezin identificeer je je het meest? Uit het verhaal blijkt dat alle kinderen van het gezin van het geloof afvallen; er is geen positieve uitzondering. Ik bespreek dan natuurlijk dat het wel mogelijk is om uit het geloof te leven en ik dan hoop dat leerlingen dat zelf ook zo ervaren.”

Literaire kwaliteiten?
„De compositie is heel sterk. De roman begint met een harmonieuze paasmaaltijd en eindigt met de tragische en eenzame dood van de vader. Dat onderstreept de thematiek.”

Het boek is geschreven rond 1910; is ’t niet oubollig?
Er staan lange zinnen en beschrijvingen in. Maar daar moet je even doorheen bijten. Verder weet ik geen minpunten.”

Lees meer over goede boeken in het archief.