Hoe zit het precies met de spiritualiteit van leraren in het onderwijs? Hoe 'werkt' de vaak zo hoog geachte identiteit? Het proefschrift van dr. Bram de Muynk gaat hierover.
Qua doelgroep beperkt De Muynk zich tot basisscholen aan de rechterzijde van het christelijke spectrum: reformatorische en gereformeerd-vrijgemaakte scholen. Karakteristiek voor zijn onderzoek is het vertrekpunt op de werkvloer. De Muynk interviewde talloze leraren en leraressen. Zijn bevindingen zijn helder leesbaar weergegeven in de verschillende hoofdstukken.
De Muynk trekt verrassende conclusies. Bijvoorbeeld: stages op lastige plekken betekenen veel voor de groei van spiritualiteit van leraren. Zulke 'lastige' plekken zijn het speciaal onderwijs of een stage in het buitenland. De Muynk pleit er dan ook voor dat vaker wordt gekozen voor lastige stages. Een kernpunt van deze studie betreft de pedagogische spiritualiteit: het geheel van levensovertuigingen die de leraar koestert. Daarbij ziet De Muynk dat een religieuze overtuiging vaak extra stevigheid en oriëntatie geeft aan het geheel pedagogische overtuigingen van de leraar. Verder vindt De Muynk dat er op christelijke pabo's en lerarenopleidingen aandacht moet zijn voor wat hij 'bronteksten' noemt: klassieke teksten uit het christendom. Die teksten geven aanleiding tot bezinning en bieden een duurzame ruggengraat voor de persoonlijke overtuigingen van de leraar. (Tjerk de Reus)
Bram de Muynk: Een goddelijk bero Spiritualiteit in de beroepspraktijk VI in het orthodox-protestantse basiso, Uitgeverij Groen, Heerenveen 2008, € 29,95.
Dit artikel is eerder verschenen in CV•Koers, opinieblad voor de christen vandaag. Zie ook: www.cvkoers.nl en www.tjerkdereus.nl .
©CV•Koers/Tjerk de Reus.