De christelijke boekhandels hebben zich erop verkeken: de enorme populariteit van het actieboek ”Droomkind” van Sjaak Verboom. Afgelopen vrijdag al -de Boekenweek was nog maar amper van start- bereikten de eerste noodsignalen het BCB-hoofdkantoor in Harderwijk.
De gratis boekjes vlógen over de toonbank en diverse boekhandelaren bleken binnen twee dagen door de voorraad heen. Maar hun verwoede pogingen tot aanvulling van de voorraad waren tevergeefs. De ganse oplage van 19.000 exemplaren was uitgeput, en van een herdruk kon natuurlijk binnen de uiterst korte termijn van de Boekenweek geen sprake zijn.
BCB-directeur Els de Jong-van Gurp: „Deze week hebben we nog een paar honderd boekjes teruggekregen van een internetboekhandel -daar loopt de actie kennelijk minder goed dan gedacht- maar die waren we ook meteen weer kwijt. Op dit moment moeten we de boekhandelaren steeds weer teleurstellen: de hele oplage is volledig uitgeleverd, we hebben niets meer.”
Hoe ze het succes van ”Droomkind” verklaart? „Het kan aan de populariteit van Sjaak Verboom liggen, het kan ook komen doordat we het boekje dit jaar voor het eerst gratis hebben gemaakt. We krijgen veel positieve reacties, terwijl er nog geen enkele klacht is binnengekomen.”
Van het actieboek werden 19.000 exemplaren gedrukt, ongeveer duizend meer dan vorig jaar van ”De schrijversclub” van Adrian Plass. De Jong: „Een jaar of vijf geleden lag de oplage wat hoger, 23.000 exemplaren was toen gebruikelijk, maar de laatste jaren is dat aantal teruggelopen. Bij het vaststellen van de oplage baseren we ons trouwens op de bestellingen van de boekhandel - kennelijk hebben de boekhandelaren dit jaar de zaak zélf verkeerd ingeschat.”
De beslissing om het actieboek gratis te maken werkt goed voor de boekhandel: volgens signalen die De Jong opvangt komen er duidelijk meer mensen in de winkel om een boek te kopen, zodat ze ook een exemplaar van het gratis actieboek meekrijgen.