Dat christelijke thrillers goed kunnen zijn, bewijst Ted Dekker met zijn roman ”Obsessie”, zegt Willem van Hartskamp. De docent Nederlands vindt de roman razend spannend en de Bijbelse dimensie overtuigend.
Naam: W. van Hartskamp (28), Hoogeveen
Functie: Docent Nederlands aan de Pieter Zandt Scholengemeenschap te Staphorst
Favoriete boek: ”Obsessie” van Ted Dekker
Wanneer voor ’t eerst gelezen?
„Een vriend vroeg me of ik mee wilde werken aan de thrillerbijlage van het Nederlands Dagblad. Ik ben gek van lezen, dus ik wilde wel wat recenseren. Toen heb ik onder andere dit boek uitgekozen.”
Waar gaat ”Obsessie” over?
„Steven, een nietsvermoedende man krijgt twee mededelingen als zijn moeder sterft: hij is Joods en zijn moeder laat hem een enorme erfenis na. Hij raakt geobsedeerd door de schat die hij erft en gaat er naar op zoek. Tegelijkertijd jaagt een krankzinnige moordenaar -een kampbeul die Stevens moeder martelde in de Tweede Wereldoorlog- op de buit. Hij wil Steven vermoorden om de erfenis te pakken te krijgen.”
Wat maakt dit boek speciaal?
„”Obsessie” is razend spannend en bovendien een hele sterke christelijke roman. Ted Dekker is christen en dat merk je door het hele boek heen. Hij smijt niet met Schriftgedeelten, maar verweeft de Bijbelse boodschap op een natuurlijke manier door het verhaal.
Waaraan merk je de christelijke dimensie?
„Achterin het boek staat een motto: ”Als u niet geobsedeerd raakt door het koninkrijk van God zoals deze man door de schat, zult u het niet vinden.” De obsessie krijgt daardoor een diepere dimensie, voorbij het materiële. Eigenlijk gaat de roman over het in de waagschaal stellen van je leven, vanuit een diep verlangen -een obsessie- naar liefde tot God en je medemens. Ook Steven raakt geobsedeerd en gaat op zoek naar rust.
Verder bevat de roman sterke christelijke thema’s: hoop tegenover angst; God tegenover de duivel en leven tegenover de dood.”
Literaire kwaliteiten?
„Het boek leest vlot en er zijn meerdere betekenislagen in te ontdekken. Het gaat niet alleen om een spannende plot, maar ook om een diepere dimensie.”