Yord
Yord
Yord Literatuur
Boekverslag maken? Informatie nodig voor je literatuurdossier? Yord biedt alles wat je wil weten over literatuur. Talloze recensies, informatie over dichters, schrijvers, poëzie en proza. Zoek op auteur of in een van de dossiers.
 
 
 
Zoeken op auteur
 
Dossiers
 
 
 
arrowYord literatuur
Literair lexicon

Literaire teksten

Links

Zoeken
Literatuur inzicht
 

Redacteur: Els Brussé-Dekker

Moordenaar op veertjesjacht

"Jij bent van mij." Als je als eenzame vrouw een ring krijgt met deze inscriptie, loopt het niet goed met je af. Tenminste, als je hoofdpersoon bent in een zinderende thriller van Mary Higgins Clark.

Vier van de vijf te vergeven sterren kreeg Higgins' boek "Jij bent van mij" in de "Detective- en Thrillergids" van het weekblad Vrij Nederland en dat is deze vakkundig geschreven thriller zonder onvertogen taalgebruik zeker waard. Higgins Clark laat de spanning geen moment verslappen; ze sleept je met huid en haar mee en het is bijna onmogelijk dit boek weg te leggen voor je op de laatste bladzijde bent aangekomen en weet wie die wrede moordenaar van alleenstaande vrouwen is. 

Hoofdpersoon Susan Chandler neemt je daarvoor mee op haar speurtocht naar deze man. De voormalige officier van justitie en psychologe rakelt in haar radioprogramma de verdwijning van ene Regina Clausen op; zij is tijdens een cruise spoorloos verdwenen en de enige aanwijzing dat er een man in het spel is geweest, is de vondst van een ring met de inscriptie "Jij bent van mij". 

Tijdens de radio-uitzending belt een vrouw die ook tijdens een cruise zo'n ring heeft gekregen. Ze belooft in de studio langs te komen, maar besluit uiteindelijk de ring samen met een foto van de man die haar de ring gaf, naar Susan op te sturen. Zover komt het echter niet. De moordenaar heeft ook naar het programma geluisterd; hij volgt de vrouw, grist de envelop bij haar weg en duwt haar onder een bestelbus. De vrouw raakt in coma en komt daar pas aan het eind van het boek weer uit. 

Nu komt er pas echt vaart in het verhaal. Terwijl Susan stukje bij beetje meer zicht krijgt op wie de moordenaar is en op wat hij allemaal heeft uitgehaald, probeert deze man "de veertjes in de wind" die hem kunnen verraden uit de lucht te grijpen. Dat betekent dat hij zijn toevlucht neemt tot nog meer moorden; iedere persoon die in de loop van het verhaal zijn identiteit aan het licht dreigt te brengen, ruimt hij koelbloedig uit de weg. Dat levert geen goedkope en huiveringwekkend bloedige taferelen op, maar meer nuchtere constateringen, zoals: ""Een mes!" dacht ze, en dat besef deed haar bijna midden in een stap verstijven. "Nee!" dacht ze vol ongeloof, toen ze hem dichterbij zag komen. "Waarom?" vroeg ze zich af, dit kon toch niet waar zijn. "Alstublieft," smeekte ze. "Alstublieft." Tiffany leefde nog lang genoeg om het gezicht van haar aanvaller te zien, lang genoeg voor haar uitstekende geheugen om haar te helpen haar moordenaar te herkennen als die chique vent die ze in die souvenirwinkel in de Village had gezien - degene die de ringen met de inscriptie "Jij bent van mij" had gekocht." 

Zoals het een thrillerschrijver betaamt, zet Higgins Clark allerlei dwaalsporen uit door verschillende personages verdacht te maken. Ze slaagt er daardoor uitstekend in de aandacht af te leiden van de werkelijke moordenaar, die gewoon een rol speelt in het verhaal. Pas achteraf realiseer je je dat deze persoon niet de minste verdenking op zich laadt, dat je dus eigenlijk had moeten begrijpen dat juist híj de schurk moest zijn, maar dat het Higgins Clark toch maar gelukt is je te verrassen als ze de identiteit van de moordenaar prijsgeeft. En dat geeft natuurlijk de gewenste dosis spanning; een thriller waarbij je als lezer al de juiste conclusie hebt getrokken voordat de schrijver de waarheid onthult, laat alleen maar een kater bij je achter. 

N.a.v. "Jij bent van mij", door Mary Higgins Clark; uitg. Kok, Kampen, 2003; ISBN 90 435 0809 8; 304 blz.